Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant opgericht

04-02-2013 - De gemeenschappelijke regeling voor de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is op 31 januari in werking getreden.
Ook is op die datum het bestuur bekendgemaakt. Daarmee is de oprichting van deze nieuwe organisatie een feit. De regio Zuidoost-Brabant voldoet nu aan de landelijke verplichting om taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) die voortvloeien uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) te bundelen.
Benoemd tot voorzitter van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de ODZOB is J.B. Helms (wethouder gemeente Eindhoven). Andere leden van het DB zijn:  J. van den Hout (gedeputeerde Provincie Noord-Brabant), F.L.J. van der Meijden (wethouder gemeente Bergeijk), W.J.F. van der Rijt – van der Kruis (wethouder gemeente Heeze-Leende), J.H. Vereijken (wethouder gemeente Laarbeek) en W.H.P.M. Vissers (wethouder gemeente Geldrop-Mierlo). De heer H.C. Noppen is benoemd tot directeur van de ODZOB en tot secretaris van het Algemeen en Dagelijks Bestuur.
Bestuur met ambitie
De directie  van de ODZOB, bestaande uit  directeur Hendrik Noppen en  adjunct-directeur Marloes Tolsma, heeft ambitie. Zij wil dat de Omgevingsdienst in elk geval de verplichte VTH-taken op efficiënte en klantvriendelijke wijze gaat uitvoeren, en in een goede prijs-kwaliteitverhouding. Noppen denkt de 21 gemeenten en de provincie Noord-Brabant, -ter wille van hun bedrijven en burgers- ook waar het gaat om zogenaamde verzoektaken snel en optimaal te kunnen bedienen. “Een Omgevingsdienst wordt opgericht ter verbetering van de activiteiten van de overheid ten aanzien van de fysieke leefomgeving. We werken straks nauwer samen om eenduidiger en effectiever te kunnen optreden tegen slecht naleefgedrag.”
Komende maanden
De 21 gemeenten en de provincie Noord-Brabant hebben als ‘eigenaar’ van de organisatie de bestuurlijke afspraken die zij hebben gemaakt  vastgelegd in de Gemeenschappelijke Regeling. Dit was een eerste stap naar de oprichting van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant. De tweede stap vormt het inrichten van de organisatie.  Adjunct-directeur Marloes Tolsma geeft aan waar de komende maanden alle inzet op is gericht: “Het gaat er nu om, om in een zorgvuldig proces de organisatie op te gaan bouwen met de medewerkers van gemeenten, provincie en milieudienst waar we het van moeten hebben: de mensen die het hart van de nieuwe organisatie gaan vormen. Hún kwaliteit en professionaliteit is straks bepalend voor het succes van de Omgevingsdienst."
Bron: Uitvoering met ambitie